Werkwijze
Wij werken volgens een vaste werkwijze bestaande uit vier stappen (Intake, Plan van Aanpak, Uitvoering & Nazorg). Als budgetcoach gaan wij met u een samenwerkingsverband aan om uw situatie te veranderen. Het uiteindelijke doel is dat u zelf weer de controle heeft over uw financiële situatie.
Intakegesprek
Wij vinden het belangrijk dat wij u goed leren kennen, daarom starten wij altijd met een uitvoerig kennismakingsgesprek.
Tijdens dit vrijblijvende gesprek van ongeveer 45-60 minuten maken wij direct een eerste inventarisatie van uw situatie en stellen wij concreet vast wat uw hulpvraag is.
Op basis daarvan bepalen wij wat we voor u kunnen betekenen. Als u het fijn vindt kunt u ook eerst uw situatie via e-mail toelichten.
Plan van aanpak
Op basis van de intake, uw wensen en aanvullende informatie maken wij samen een plan voor het te volgen traject, afgestemd op uw situatie en wensen. Wij noemen dit het Plan van aanpak.
Uitvoering
Uitvoering van de werkzaamheden volgens het Plan van aanpak. We gaan nu echt aan de slag met onder andere het verzamelen van papieren, opzetten / aanpassen van uw thuisadministratie, bellen met eventuele schuldeisers en het verdere traject.
Nazorg
De afrondende fase van het traject. U bent weer (volledig) zelfredzaam en het contact wordt afgebouwd. Uiteraard kunt u altijd terecht voor vragen.
Kort samengevat
01
De eerste stap is het verzamelen en ordenen van uw papieren, zoals bankafschriften, loonstrookjes, belastingpapieren, polissen, contracten, brieven van schuldeisers etc.
02
Daarna brengen we al uw huidige inkomsten en uitgaven in kaart – uw huidige budget.
03
Vervolgens kijken we of we uw inkomsten kunnen vergroten (denk aan toeslagen en overige inkomensvoorzieningen) en waar uitgaven beperkt kunnen worden door bijvoorbeeld besparingen.
04
Bij schulden of betalingsachterstanden wordt overlegd met de schuldeisers over mogelijke afbetalingsregelingen.
05
Rekening houdend met uw wensen en situatie stellen we een nieuw budgetplan op.
06
U leert om te gaan met het nieuwe budget, betalingsachterstanden weg te werken en toekomstige achterstanden te voorkomen. Ook wordt stilgestaan bij sparen en verzekeren.
